НАЧАЛОТО

Компанията Piaggio е основана в Генуа през 1884 г. от 20-годишния Риналдо Пиаджо. От съоръжения за дърводобивната индустрия компанията преминава към производство на оборудване за кораби и по-късно към производството на самолети и хидроплани, които по онова време се строят от дърво и платно, първоначално във фабриката във Финале Лигуре, а след това в Понтедера (Тоскана). Piaggio се превръща в един от най-големите производители на самолети в страната, поради което заводите във Финале Лигуре и Понтедера са счетени за стратегически цели и биват бомбардирани по време на Втората световна война.

ОТКРИТИЕТО

През 1946 г., когато Италия е в период на следвоенно възстановяване, на единия от синовете на Риналдо – Енрико, е възложена реконструкцията на производствените мощности в Понтедера, но той избира пълното преобразяване като се фокусира върху индивидуалната мобилност. Енрико постига амбицията си да създаде стилно превозно средство за масовия пазар благодарение на изключителната дизайнерска работа на своя най-талантлив авиоинженер Корадино Д’Асканио.

РАЖДАНЕТО НА ЛЕГЕНДАТА

Гениалният изобретател взема за отправна точка прототипа, известен като „Paperino“ (Патока Доналд), върху който прави редица революционни промени. Премахва задвижващата верига, така че колелото да се задвижва директно от трансмисията, поставя скоростния лост при ръкохватките, проектира монокок конструкция и обгръща корпуса за защита на водача. През април 1946 г. се оформя прототипът MP6. Като го вижда за първи път, Енрико Пиаджо възкликва: „Прилича на оса!“. Той дава зелена светлина за масово производство на първата Vespa с 98-кубиков двигател, която се предлага с луксозни функции като скоростометър, странична стойка и стилни гуми с бели кантове.

РАЗВИТИЕ НА ЧУДОТО

Идеята среща горещи привърженици, които разбират нейната гениалност, както и обичайните скептици, но последните скоро променят мнението си. Производството рязко се покачва: от 2484 скутера през първата година, общият брой достига 19 822 броя през 1948 г. с новата Vespa 125. През 1950 г., с първия германски лицензополучател, производството достига 60 000 превозни средства. Три години по-късно се изстрелва до 171 200, а броят на сервизните центрове на Piaggio по света, включително Америка и Азия, нараства до над 10 000. Този магически период е само началото – скоро Vespa ще се произвежда в 13 страни и ще се продава в 114 страни по света.

НА СВЕТОВНАТА СЦЕНА

Вдъхновила хиляда копия и имитации, през 1953 г. Vespa отпразнува производството на петстотин хилядния модел, който участва във филма Roman Holiday („Ваканция в Рим“) с Одри Хепбърн и Грегъри Пек в главните роли. През 1956 г. продажбите надхвърлят внушителното число от 1 милион броя. До 1960 г. са се покачили до 2 милиона, после до 4 милиона през 1970 г. и до над 10 милиона през 1988 г. Към днешна дата Piaggio е продал над 18 милиона скутера Vespa. За този успех допринасят скутерите, превърнали се в легенда, като моделът Vespa 50 през 1963 г. и дузина модели, които през годините възраждат мита. Vespa 150 GS от 1955 г. е първият „спортен“ модел, който достига скорост от 100 km/h, последван от модела 180 SS през 1965 г. Моделът 125 Primavera от 1968 г. се превръща в един от символите на цяло поколение, което оставя своя отпечатък в световната история. Моделът 180 Rally от 1968 г. въвежда новия и по-мощен преден фар, 50 Elestart от 1970 г. въвежда електрическа стартер система, а внушителният 200 Rally от 1972 г. се превръща във Vespa за пътници, тръгнали да изследват света.

ДЕСЕТИЛЕТИЯТА НА ПРОМЯНА

След изумителната експанзия на предходните години, Piaggio започва да търси начини да пригоди Vespa към променящия се градски начин на живот и трафик. През 1976 г. моделът 125 Primavera ET3 е снабден с електронна система на запалване и 3 смукателни порта. През 1978 г. моделът P 125 X e с напълно обновен корпус, а модел P 200 E има отделно смазване и за първи път мигачите са включени в корпуса. През 1984 г. моделът PK 125 бележи началото на автоматичната трансмисия - най-радикалната промяна от 1946 г. насам. През 1985 г. T5 Pole Position e първият „супер спортен“ модел с алуминиев цилиндър за по-добро разсейване на топлината, генерирана от високата мощност на скутера. През 1989 г. моделът 50 PK N се превръща в най-ефективния модел Vespino, или малка Vespa, а през 1996 г. моделът ET4 125 e първият скутер Vespa с 4-тактов централен двигател и автоматична трансмисия. Пуснат на пазара за отбелязване на юбилея на Vespa, в следващите две години моделът ET4 125 се превръща в най-продавания скутер в Европа.

НОВОТО ХИЛЯДОЛЕТИЕ

През есента на 2000 г. ET4 50 e първият модел Vespino с 4-тактов двигател. Рекордният му диапазон (над 500 км с пълен резервоар) слага отпечатъка на Vespa върху хилядолетието на дигиталната революция. Междувременно Vespa се завръща в САЩ – десет години по-късно моделът Vespa LX/S е най-продаваният европейски скутер в Щатите. Годините между тези две събития са време на завръщане. От вечния модел PX, чиито продажби надхвърлят изключителното число от три милиона броя за период на устрем от над 30 години, до модел Granturismo – първата Vespa с 4-тактов, 4-клапанов двигател с течно охлаждане. От модела GTS 250 от 2005 г. до GTS 300 Super от 2008 г., от модел S 50 и LX 50 4V от 2009 г. до наскоро дебютиралите модели LX 3V и Vespa S 3V – последните няколко години са белязани от поредица подобрения в двигателя и дизайна.

СВЕТОВНО БЪДЕЩЕ

Днес повече от всякога Vespa е световна марка: заводът в Понтедера произвежда скутери Vespa за Европа и западните пазари, включително Южна и Северна Америка; във Виетнам заводът във Vinh Phuc произвежда превозни средства за местния пазар и за страните от Далечния Изток; в Индия новоизграденият завод в Baramati, който започна работа през април 2012 г., обслужва индийския пазар. Vespa също така продължава да е модел за подражание по отношение на естетиката и технологичните иновации. С въвеждането на сериите LX/S и GTS/GTV производството нараства над три пъти в рамките на десет години, през което време над един милион нови скутери Vespa се шофират по цял свят. Днес моделът 946 напълно пресъздава желанието на Vespa да продължи да предоставя поглед в бъдещето като същевременно отдава заслуженото на своето минало. Легендата изисква точно това.
TAKE A TOUR OF VESPA HISTORY

MP5 “Paperino” Prototype

1944

Vespa MP6 Prototype

1946

Vespa 98

1946

Vespa 125

1948

Vespa 125 Sei Giorni

1951

Vespa “Siluro”

1951

Vespa 150 GS

1955

Vespa 50

1963

Vespa 90 SS

1966
Newsletter: Keep updated with Vespa